0

Gluténmentes köretalternatívák az egészségtudatos mindennapokra

Gluténmentes köretalternatívák az egészségtudatos mindennapokra

A gluténmentes étrend igen elterjedt és népszerű táplálkozási stílussá vált. Leginkább az arra érzékenyek választják ezt, de sokan a diétás-egészségtudatos étkezés jeligéjével térnek át erre az életformára.

Az első időszakban az átállás sokszor okozhat fejtörést még a legkreatívabbak számára is, különösen, ha egészségügyi szempontból a cukorbetegséget vagy az inzulinrezisztenciát is számításba kell venni, így a kalóriadús kukoricát például érdemes kerülni. Fontos továbbá tudni, hogy a boltok polcain előrecsomagolt termékek nagyon sokszor olyan plusz adalékanyagokkal rendelkeznek, amelyeket szintén jobb kerülni, így olykor tényleg kihívást jelenthet a menü megtervezése.

Ez azonban nem rakétatudomány: most megmutatjuk, hogy a rizs-burgonya tengelyen túl milyen egészséges és gluténmentes köretalternatívák léteznek!

Quinoa

A quinoát superfoodnak is nevezik, hiszen ez az álgabona - igen, a céklák családjába tartozik - elképesztően sok ásványi anyagot és egyéb tápanyagot tartalmaz. Figyelemreméltó az aminosavtartalma (teljesértékű fehérjéket tartalmaz) és glikémiás terhelése is alkalmassá teszi arra, hogy cukorbetegek és inzulinrezisztensek is fogyaszthassák.

Több, mint 120 fajtája létezik legismertebb verziói a fehér, a vörös és a fekete. Akárcsak a rizst, ezt is át kell öblíteni felhasználás előtt, majd kb. kétszeres mennyiségű vízben megfőzni. Nagyjából 15-20 perc elteltével, amikor az összes folyadékot felvette, késznek minősül. Ha főzés előtt megpirítjuk, enyhén diós ízt kap. Minden olyan ételekhez fogyasztható, amely mellé amúgy rizst fogyasztanánk, továbbá reggelire is ehetjük tejjel vagy gabonatejjel.

Válaszd ínyenc táljaink egyikét, amelyet quinoa körettel tálalunk:

https://freshland.hu/inyenc-talak

Amaránt

Az amarántot évezredek óta ismerik Dél- és Közép-Amerikában, az ottani őslakosok egyik legfontosabb növényeként tartották számon. Az amaránt magas rosttartalma miatt az emésztésünk egyik legjobb támogatója lehet a gluténmentes életmód során. Ásványi anyag tartalma is kiemelkedő, így a vegán-vegetáriánusok, illetve terhes nők körében is nagyon közkedvelt. Emellett és épp ezért bizonyos hiánybetegségek „terápiájában” is hasznos – mint csontritkulás, vérszegénység.

Az amarántból pirított, puffasztott, pattogatott, extrudált termékeket is készítenek. Felhasználhatjuk őket müzliben, joghurtban vagy akár kefirben is. Őrleményéből kását, krémlevest, lisztjéből kenyeret, tésztákat, süteményeket is lehet készíteni. Akár még panírozáshoz is felhasználható. Sósan és édesen is egyaránt fogyasztható, mivel meglehetősen semleges az íze, enyhén mogyorós jellegű.

Hajdina

Noha nem számít gabonafélének, magját nagyjából ugyanúgy használják fel, mint a búzáét. Vitaminokban és rostban is bővelkedik, a növény 60%-át pedig keményítő alkotja, így remek szénhidrátforrás. Zsírban viszont szegényebb, mint az előbb már említett amaránt. Ásványi anyagok közül a következőket tartalmazza, amelyek kiemelést érdemelnek: kalcium, magnézium, cink, réz, vas. Vitaminok közül pedig B1-, B2-, C- és E-vitaminokban bővelkedik. Rákmegelőző ételként is számontartják, mivel B17-vitamintartalommal is bír. A benne található flavonoidok – melyet a növények főként saját életük meghosszabbítására állítanak elő - pedig antioxidáns és gyulladáscsökkentő hatást nyújtanak az emberi szervezetnek.

Köles

AZ egyik legősibb gabonaféle, amelyet Kínának köszönhet a világ. Az ókori és középkori Magyarországon is nagyon kedvelt volt, ám a klasszikus kenyérgabonák háttérbe szorították. Tisztító és salaktalanító hatású, emésztése nem okoz gondot. Kellemes jóllakottságérzést okoz a fogyasztása, de a kellemetlen teltségérzet és a gázképződés nem jár vele. Jól ismert a prebiotikus hatása, mely hozzájárul az emésztőrendszerünkben a jó baktériumok mennyiségének növeléséhez – ezek kulcsszerepet játszanak az emésztés elősegítésében.

Gazdag vitaminokban és ásványi anyagokban is, különösen a fogvédelemért felelős fluorban, a haj, a bőr, a körmök és az érfal egészségét védő szilíciumban és a vérképzéshez szükséges vasban. Legnagyobb mennyiségben káliumot tartalmaz, amely a szív-és érrendszeri panaszok minimalizálásában segít.


Menü / Étlap

0 termék - 0 Ft

A kosarad üres!